tirsdag 22. mars 2011

Søstergenser

De siste månedene har jeg ikke blogget så mye. Og det har selvfølgelig vært en grunn til det! Husker dere at før jul strikket jeg en genser i 60-årsgave til pappa? Nå i mars var det største søsteren min sin tur til å feire 30 årsdag, så siden jul har jeg holdt på med en genser til henne. Jeg bestemte meg fort for å strikke setesdalsgenser til henne, den smale varianten. Bolen og armene er i ribbestrikk, og fra brystene og oppover er det mønster.

Jeg satte i gang, og det gikk ikke mange ukene før bolen var ferdig og jeg kunne begynne på mønsteret. 



















Armene var strikket på et par-tre forelesninger og kvelder. Etter mønsteret på bolen skulle egentlig forstykket og bakstykket strikkes separat, for å unngå å klippe opp. Jeg er ikke akkurat en reser på å strikke mønster på vrangen, så da bestemte jeg meg for å strikke rundt og rundt i stedet. Det skulle felles en maske i hver side som skulle skille for- og bakstykket, men denne masken strikket jeg vrang i stedet. På hver side av masken la jeg opp 1 maske, så det totalt ble 3. De to maskene på siden strikket jeg rett, og de maskene sydde jeg i. Vrangmasken ble klippemaske. Men jeg har aldri klippet i strikketøy før, og jeg håper egentlig at jeg ikke trenger å gjøre det flere ganger. Det var et skummelt syn å se en saks sammen med et strikketøy, to ting som absolutt ikke hører sammen! 



























  
Jeg var veldig spent da hun skulle pakke den opp, og hun ble veldig rørt av gaven! Så den falt tydeligvis i smak. DA er det artig å strikke da! Hun sa at hvis hun skulle ha bestemt mønster og farge selv, da ville hun ikke ha valgt noe annet enn det jeg hadde valgt til henne. Det betyr jo bare at hele genseren var midt i blinken for henne. 













 

















Da hun prøvde genseren på så vi at den var litt i korteste laget. Nå har jeg plukket opp masker i første omgang med grønt, også skal jeg strikke på ca 10 cm ”nedover”. Maskene vil jo bli motsatt vei, og hvis det synes, så gjør det ingenting siden den er hjemmestrikket ;) 









Nå har jeg tusen andre prosjekter jeg skal strikke, jeg har jo hatt noen måneder å finne ut hva jeg skal strikke neste. Nå har jeg bestemt meg for å bruke opp noe av garnet jeg har liggende.. Så langt har det blitt en liten babylue og et lite smetteskjerf, men jeg har store planer for de andre nøstene også!

I tiden framover lover jeg at jeg skal være flinkere å blogge, nå har jeg jo ikke noen hemmelige prosjekter som jeg må holde hemmelig!

5 kommentarer:

  1. Genseren ble knallfin! =)

    SvarSlett
  2. Den ble kjempefin, heldige søsteren. Håper den passer nå etter påstrikk.

    SvarSlett
  3. Skal love dere at den var fin ja:)
    Heldig er jeg som har så snill og flink lillesøster:)
    Hilsen storesøster.

    SvarSlett
  4. Kjenner igjen den følelsen når man setter saksa i strikketøyet ja.
    Genseren er nydelig!
    Og flott blogg du har! Nå følger jeg deg. :)

    SvarSlett