onsdag 6. oktober 2010

Ugleluer

Jeg har strikket to ugleluer til barn, og har en tredje på pinnene! Mottakerne er fra 8 mnd - 2 år og 10 mnd og bor i Trondheim. De er verdens beste tantebarn :D Jeg har tatt utgangspunkt i uglelueoppskriften til Tittei, men måtte justere antall ugler siden jeg strikket luene i et annet garn en det som er brukt i oppskriften. Jeg fikk ikke maskeantallet til å gå opp med antall ugler, så jeg strikket kun 3 ugler i forkant, og resten av luen i perlestrikk. Når jeg skulle felle til toppen, måtte jeg gå over til glattstrikk (jeg prøvde å felle i perlestrikk, men det gikk ikke med mønsteret! Hvis noen har tips til hvordan det kan gjøres, sier jeg takk :D) På den brune luen er uglene strikket etter oppskriften, mens på den lilla har jeg minsket uglene, dvs strikket færre omganger mellom flettingene.

Den brune luen er strikket i Nepal og den lilla i Silke-Alpakka, den siste luen skal også strikkes i Silke-Alpakka. I dag skal jeg kjøpe enten små knapper eller små perler som skal være øyne på uglene.

Jeg skal selvfølgelig komme tilbake med oppskriftene, jeg må bare se om luene passer til mottakerne først :-) Hvis de ikke gjør det må det nok litt modifikasjoner til!

Uglemønsteret var kjempeartig å strikke, og gjett om det gikk fort da! Med halvtykt garn og pinne 5 fikk en lue se dagens lys i løpet av en skoledag.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar