fredag 6. mai 2011

Amandaprosjektet

Har dere hørt om Amandaprosjektet? Ikke jeg heller, før jeg ble tipset av ei venninne. Hun lurte på om jeg kunne vie et innlegg på bloggen min til å spre et godt ord om et fantastisk prosjekt, så her kommer det!

Jeg måtte google etter Amandaprosjektet, for det eneste jeg hadde fått med meg om dette var at det handlet om å strikke små babyklær til babyer som kanskje er syke og som trenger litt ekstra varme på sykehuset.. Her er nettsiden til prosjektet, jeg anbefaler dere å lese om lille Amanda som var starten på hele prosjektet. Da jeg leste historien, kom tårene. Når det er snakk om små babyer som har en vanskelig start på livet, så kan vi alle være med på å hjelpe både dem og familien deres.

"Små kropper som er syke trenger nemlig ekstra påpass, og mens Amanda lå der, ble vi oppfordra til å strikke til henne. Mest for hennes del; hode, tær og hender er der vi mister mest varme, men også for egen del, for å bryte opp alt det hvite/alt det "unormale" med litt farger, og få det litt "normalt" rundt henne.

Vi fikk også vite at de gjerne skulle hatt flere, helst mange. Det kommer heldigvis alltid nye barn til verden, og noen av dem vil trenge ekstra hjelp. Da kan ei lue, et teppe, et par sokker og kanskje noen votter bety mye. For den lille, og for de som står rundt; Det at noen bryr seg nok til å bruke tid på å strikke/hekle..
."
 
Hentet fra www.amandaprosjektet.no

Så - uansett om du bor nord, sør, øst, vest eller midt i landet så strikk et lite teppe, et par sokker eller kanskje en liten lue til enten Amandaprosjektet, eller en fødestue nær deg! Dette er små plagg som alltid kommer til nytte, og som kan gjøre velkomsten til verden for en liten baby litt varmere!

Ha ei fin helg alle sammen!

3 kommentarer:

  1. Vi snakker litt om det på forumet, da ;) Og så har jeg startet en gruppe viet til saken på Ravelry som gjerne tar imot alle ideer og inspirerende tanker og bilder.

    Veldig flott prosjekt, skulle ønske jeg hadde mer tid til å strikke! Flott å kunne promotere saken ihvertfall. Stå på, Lisbeth :)

    SvarSlett
  2. Det er flotte tiltak! Jeg har i bakhodet at jeg skulle ha strikket noe og gitt noe sted. Feks mini nøstebarntepper.

    Akkurat nå sitter jeg og koser meg med baby alpakka silk som jeg vant hos deg! Det er nydelig mykt! Tusen takk igjen!

    SvarSlett
  3. Lykke til!

    Det finnnes også et prosjekt på FB som heter NFI-prosjektet.Har skrevet om det på bloggen min. Det føles meningsfullt å strikke slike små plagg, og så går det ganske raskt.:)

    SvarSlett