tirsdag 29. mars 2011

Rillestrikket sjal i Norogarn

Jeg er alltid på jakt etter nytt og spennende garn, og for en stund siden fant jeg dette garnet! Merket er Noro, og garnet er japansk og heter "Silk garden lite". Det har en luksuriøs blanding av 45 % silke (eller sikle som jeg syns er et mer passende navn, hehe), 45 % kid mohair og 10 % lammeull. Garnet har veldig fine fargeskift, og de to nøstene jeg kjøpte gikk i brun/grå/lilla- og svart-toner. Fantastisk garn som jeg hadde lyst å strikke noe til meg selv av, og det endte opp i et deilig sjal!

Garnet er relativt udrøyt, det er ca 123 meter pr 50 gram, og jeg brukte to nøster på sjalet slik det er nå. Udrøyt garn og tykke pinner er vel kanskje ikke den beste komboen, men det var uansett fort gjort å strikke det. Etter å ha brukt det en dag har jeg bestemt meg for å strikke det enda litt større, jeg hadde jo egentlig sett for meg et stooort sjal! Nå har jeg fått tak i et til nøste som jeg skal strikke på, så da tror jeg at størrelsen blir litt mer slik som jeg hadde tenkt meg.












Oppskriften er så enkel som bare det, legg opp 3 masker på pinne 8, og øk 1 maske innenfor 1 kantmaske i starten av hver pinne.

Og voilà!

3 kommentarer:

  1. Det sjalet var fantastisk fint!

    SvarSlett
  2. Ja, Noro garnet er et aldeles herlig garn...spesielt silk garden....

    SvarSlett